Jeden komentarz na “Spytaj Artura czyli jak fotografować wnętrza

  1. Jestem laikiem w tym temacie jestem fotografem portetowym a dostałam propozycje żeby robić zdjęcia wnętrz po wykończeniu muszę się jeszcze wiele nauczyć ale ten artykuł najjasniej opisał mi wszystko. wladnie czegoś takiego na początek szukałam. Świetne! Dziękuję 😉

  2. Witam, fajny poradnik i bardzo cenne wskazówki, mam jedno zastrzeżenie do pkt. 5, chyba się Pan pomylił, bo przy tak przymkniętym obiektywie następuje spadek rozdzielczości i nazywa się to dyfrakcja, przy aps-c 18mpx podwójna strata rozdzielczości występuje przy f 12, limit dyfrakcyjny to f 6.3, powyżej tej wartości następuje spadek rozdzielczości.

    Mam przy okazji pytanie, bo w zasadzie jestem amatorem fotografii, jak sfotografować małe pomieszczenie aps-c obiektywem 18mm, powiedzmy że to np. jakiś gabinet a w nim dwa pomieszczenia, jedno mniejsze, ale obydwa raczej małe. Jak rozegrać taki scenariusz nie mając innych obiektywów a i czy np. samyang 8 mm jest lepszym wyborem?

    • Dziękuję:) Nie wiem, skąd pan wziął takie informacje o spadku rozdzielczości przy f12? Zreszta nigdy nie spotkałem się z taką wartością przysłony. Chyba wszystkie systemy korzystają z wartości 9-11-13. Wszystkie testy obiektywów jakie widziałem, jasno pokazują, że największa rozdzielczość jest przenoszona przy przesłonach w zakresie f8-16. F8 jest zwykle za mała do osiągnięcia wystarczającej głębi ostrości przy fotografowaniu wnętrz, dlatego polecam f11-16.

      Z małymi pomieszczeniami zawsze jest problem, najczęściej wyjściem jest maksymalne cofnięcie się za drzwi o ile się da, albo stanięcie w rogu. Oczywiście im szerszy obiektyw tym lepiej w takim przypadku, pod warunkiem, że nie jest to rybie oko. Problemem mogą być tylko meble i przedmioty na pierwszym planie, bo przy bardzo szerokim obiektywie, mogą być mocno przerysowane. Dobrze je wtedy cofnąć do tyłu, będzie to bardziej naturalnie wyglądało.

    • To znaczy, że nie jesteś w stanie mieć wszystkiego ostrego na zdjęciu, zarówno pierwszego, jak i ostatniego planu.

  3. Witam, znalazłem wpis po latach, limit dyfrakcyjny wynika z połączenia matrycy i obiektywu a nie samego obiektywu. Dla APS-C szkła mają największa ostrość na f5.6, powyżej tej wartości następuje spadek rozdzielczości tak jak pisałem powyżej, proszę sobie wejść i samemu sprawdzić w zakładce measurements- field map 17mm i zmieniać f 5.6-f8 itd i zobaczy Pan jak spada rozdzielczość https://www.dxomark.com/Lenses/Compare/Side-by-side/EF-S-17-55-f-2.8-IS-USM-on-Canon-EOS-70D__169_895

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.